در ابتدای جلسه، محسن جلال پور ضمن تأکید بر اهمیت نقش شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به عنوان محلی برای حضور نمایندگانی از قوای سه گانه و بخش خصوصی به برنامه هایی که در اتاق ایران جهت تقویت جایگاه شورا و بهره مندی هر چه بیشتر از ظرفیت شورا در دست اقدام است، اشاره کرد.
در ادامه، علی طیب نیا، مشکل اساسی اقتصاد ایران را در نفتی بودن و ساختار دولتی آن توصیف کرد و گفت: در شرایط جدید پس از تحریم، درآمدهای نفتی کشور افزایش خواهد یافت و امکان استفاده از منابع مالی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی فراهم خواهد آمد، هم چنین امکان دسترسی به بازارهای صادراتی جهان با هزینه هایی به مراتب کمتر از قبل مهیا خواهد شد، لکن استفاده صحیح از این فرصت ها، نیازمند تحقق یک شرط اساسی است و آن، این است که دولت بتواند با کمک بخش خصوصی، فضای کسب و کار کشور را بهبود بخشد. به این ترتیب در شرایط حاضر، وظیفه دولت و بخش خصوصی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور، سنگین تر از قبل است و در این راستا شورای گفت و گو می تواند نقش مؤثری داشته باشد.
محمد نهاوندیان، شورای گفتوگو را به عنوان ظرف تحقق همافزایی دولت و بخش خصوصی توصیف نموده و اظهار داشت: باید با چنین افق و چشم اندازی، برنامه ریزی و طراحیهای لازم صورت پذیرد.
نهاوندیان بر نقد واقعبینانه تحولات پس از توافق تأکید کرد و گفت: همانطور که رئیسجمهور محترم نیز در گفتوگوی تلویزیونی با مردم به روشنی تأکید فرمودند؛ رفع تحریمها به معنای رفع موانع است و نه حل شدن تمامی مشکلات.
رئیس دفتر رئیسجمهور تصویر اقتصاد ایران را در این فصل یک اقتصاد رقابتی دانست و گفت: بایستی خود را آماده حضور رقابتی کنیم و مسابقه تولید ارزشافزوده در کشور راهاندازی شود، نه توزیع رانت.
ایشان تمام تلاش و موضع جدی دولت در سیاستگذاری را فراهم آوردن فضا برای رقابت سازنده عنوان کرد و خاطر نشان کرد: وظیفه دولت زمینهسازی برای ایجاد اشتیاق و حضور هیأتهای خارجی به کشور بوده است و اکنون نوبت بخش خصوصی برای اثبات کفایت خود می باشد.
محمد نهاوندیان با اشاره به برگزاری جلسات کمیته اقتصادی مذاکرات از یکسال پیش همزمان با مذاکره سیاسی و فنی با کشورهای 1+5 گفت: در این جلسات برگشت ناپذیری تحریم ها مورد تأکید قرار گرفته است که یک وجه این اتفاق جنبه رفتار سیاسی کشور و رفع ابهام از ذهن دیگران است و وجه دیگرش آن است که در همتنیدگی میان اقتصاد ایران و جهان رخ دهد به گونه ای که کسی نفعی در تحریم ایران نداشته باشد بلکه نفع جامعه جهانی در رشد اقتصادی و پایدار ایران باشد.
رضا رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از دکتر روحانی و دکتر ظریف، نگاه به گذشته را موجب نگرانی دانست و از این رو به لزوم برنامه ریزی مناسب در این زمینه به منظور جلوگیری از هدر رفتن زحمات ایشان تأکید کرد.
در ادامه، حمید چیت چیان، با تاکید بر اینکه ظرفیت شرکت های ایرانی که غالباً خصوصی هستند، بسیار بالاتر از بازار داخلی کشور است گفت: باید بر فعالیت بیشتر در حوزه صادرات و همچنین یافتن بازارهای خارجی متمرکز شد.
وزیر نیرو در ادامه صحبت های خود ضمن اعلام آمادگی وزارت نیرو برای همکاری با بخش خصوصی از برنامه وزارت نیرو در خصوص تسهیل ورود سرمایه خبر داد و خاطر نشان کرد در این برنامه قریب به 20 مورد انواع تسهیلات جهت ورود سرمایه های خارجی دیده شده است که چنانچه فرصتی در آینده دست دهد آمادگی تشریح دقیق این 20 مورد از سوی وزارت نیرو وجود دارد.
در بخش پایانی مشکور، از کارشناسان حاضر در جلسه به ارائه گزارش حقوقی- اقتصادی، در خصوص توافق با کشورهای1+5 (متن برجام) پرداخت. توضیحات ایشان در این قسمت حول 4 محور ماهیت برجام، تشریح مختصر حقوقی متن برجام، تحریم ها و ملاحظاتی در پایان، ارائه گردید.
در ادامه، مشکور در خصوص بحث تحریم ها در متن توافق نیز گفت: با پذیرش یک سری محدودیت ها در برنامه هسته ای از طرف ایران، رفع تحریم ها تکلیف طرف مقابل است و این موضوع در بندهای 18، 19 و 22 متن توافق نیز ذکر شده است که طبق این توافق، اروپا و آمریکا متعهد می شوند تحریم هایی که بر اثر فعالیت های هسته ای ایران وضع گردیده بود را لغو کنند.
در انتهای جلسه، علی طیب نیا ضمن تشکر از اعضای شورا و مدعوین جلسه، اظهار امیدواری کرد شورای گفت و گو بتواند باعث مشارکت و تعامل بیش از پیش بخش خصوصی با دولت شود.