شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی دلایل مشکلات مربوط به قیمت زغال سنگ در نشست کارگروه تخصصی شورای گفتگو

قیمت پایین زغال سنگ و عدم افزایش آن در طول 3 سال گذشته، عدم پرداخت وجه نقد در قبال فروش زغال سنگ تحویلی و نتیجتاً کمبود نقدینگی، بسیاری از معادن به خصوص معادن زغال سنگ کرمان را با تعطیلی مواجه نموده و بیکاری عده زیادی از کارگران فعال در این صنعت را به همراه داشته است. از این‌رو تولیدکنندگان زغال‌سنگ در نشست کارگروه تخصصی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، اجرای مصوبه افزایش قیمت زغا‌ل‌سنگ را خواستار شدند.

نشست کارگروه کارشناسی و تخصصی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در روز چهار شنبه مورخ 1395/12/04 به منظور «بررسی مراتب اعتراض تولیدکنندگان زغال سنگ نسبت به عدم اجرای مصوبه افزایش قیمت زغال سنگ» با حضور نمایندگانی از شرکت ذوب آهن اصفهان، خانه معدن ایران، انجمن زغال سنگ و صنایع وابسته کرمان، شرکت های زغال سنگ البرز مرکزی و البرز شرقی، شرکت معدنی عطارد شاهرود، شرکت یاقوت شهر و کمیسیون معادن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در محل دبیرخانه شورا برگزار شد.

محسن عامری، مدیر بررسی و تنظیم پیشنهادات شورا در ابتدای جلسه به تشریح مشکلات معدن کاران در طول چند سال گذشته پرداخت و بیان نمود عدم افزایش قیمت زغال سنگ از نوع کک شو که صرفا شرکت ذوب آهن اصفهان خریدار انحصاری آن است، باعث شده که بسیاری از معادن به خصوص معادن زغال سنگ کرمان با تعطیلی و بیکاری عده زیادی از کارگران فعال در این صنعت مواجه شوند. وی افزود در خصوص افزایش قیمت زغال سنگ، از سال 1394 مصوباتی وجود داشته و در سال 1395 نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت، مصوبه افزایش 25 درصدی قیمت را ارائه نموده که به نظر می رسد تا کنون توسط شرکت ذوب آهن اجرایی نشده است.

مجتهدزاده، رئیس کمیته زغال سنگ خانه معدن ایران عنوان نمود که در این خصوص، اوایل سال 1395 نیز در نشستی با حضور جناب آقای پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بر تعیین قیمت زغال‌سنگ بر اساس قیمت جهانی توافق شد، لیکن افزایش نجومی قیمت جهانی، اجرای این توافق را با مانع مواجه کرد. تعطیلی معادن و کاهش تولید زغال‌سنگ در نهایت منجر به انعقاد توافق‌نامه‌ای در تاریخ 1395/09/21 فی مابین بهره‌برداران زغال‌سنگ بخش خصوصی و شرکت ذوب‌آهن اصفهان با حضور جناب آقا صادقی، مدیر عامل ذوب آهن و جناب آقای سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مبنی بر افزایش 25 درصدی قیمت زغال‌سنگ شد. این درحالی است که همچنان عدم اجرای این مصوبه و نتیجتاً ادامه روند مشکلات تولیدکنندگان را شاهد می‌باشیم.

درخواست نمایندگان بهره‌برداران زغا‌ل‌سنگ بخش خصوصی در خصوص وصول مطالبات معوقشان از ذوب‌آهن نیز مبتنی بر وصول 30 درصد مطالباتشان تا پایان سال جاری، 20 درصد تا پایان فروردین ماه 1396 و تدوین جدولی برای پرداخت مابقی مطالبات و همچنین پرداخت قیمت زغال تحویلی هر ماه تا پانزدهم ماه بعد بود.

در مقابل، میرحسینی، عضو هیئت مدیره و معاون خرید شرکت ذوب آهن، ضمن تأکید بر لزوم حمایت از کل زنجیره فولاد، به تشریح مشکلات ذوب‌آهن از جمله بدهی به بانک‌ها و عدم وجود نقدینگی پرداخت و عنوان داشت که در خصوص اجرای مصوبه افزایش قیمت و اجرای توافقنامه از تاریخ عقد آن، یعنی 1395/09/21 مشکلی وجود ندارد و تمامی قراردادهای جدید نیز با نرخ جدید 4.500.000 ریال به ازای هر تن کنسانتره بسته شده است، اما در خصوص اعمال افزایش قیمت پیش از این تاریخ، یعنی از ابتدای سال 1395، موضوع مستلزم تصمیم گیری در قالب جلساتی است که بین مدیر عامل ذوب آهن و نمایندگان وزارت صمت و وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی در حال برگزاری است. لذا نتیجه نهایی این موضوع در اولین جلسه هیئت مدیره ذوب آهن قطعی شده و ظرف یک هفته آتی به دبیرخانه شورای گفتگو اعلام خواهد شد.

حسینقلی، نایب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران نیز عرضه زغال‌سنگ در بورس، رعایت قیمت و پرداخت نقد، اصلاح هزینه‌ها و تغییر تکنولوژی در شرکت ذوب آهن و همچنین طرح کلیه مشکلات مربوط به زنجیره فولاد در شورای گفتگو را به عنوان پیشنهادهای این کمیسیون مطرح نمود.

در نهایت مقرر شد با توجه به ضرورت اطلاع از نتایج جلسه‌ برگزار شده فی‌مابین معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل ذوب آهن و نمایندگان بخش خصوصی در خصوص موضوع اعمال افزایش قیمت از ابتدای سال 1395، مطابق صورتجلسه تنظیمی در نشست مذکور اقدام شود و نتیجه قطعی توسط شرکت ذوب آهن اصفهان ظرف یک هفته به دبیرخانه شورا اعلام گردد تا بررسی ها و اقدامات پیگیرانه بعدی صورت پذیرد. همچنین مقرر شد در صورت تمایل شرکت ذوب آهن به ارجاع مشکلات خود به شورای گفتگو در خصوص نرخ بهره تسهیلات اخذ شده از بانک ها، جلسات دیگری به صورت اختصاصی بابت بررسی این مشکلات برگزار گردد.

خواندن 1476 دفعه

جستجو در سایت