جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نظر مثبت کمیته فقهی سازمان بورس مبنی بر عدم اشکال شرعی حفظ قدرت خرید اسناد خزانه اسلامی تا تاریخ سررسید

پیرو جلسات کارگروه کارشناسی کمیته ماده 76 مورخ 95/08/24و همچنین شصت و سومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مورخ 95/10/06 در خصوص موضوع"بازه زمانی حفظ قدرت خرید اسناد خزانه اسلامی موضوع تبصره 1 ماده 2 آیین نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (5) قانون بودجه 95" ، به اطلاع می رساند نشست کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ های 95/10/15 و 95/10/29 در محل کمیته فقهی سازمان و با حضور آیات عظام مصباحی مقدم، موسویان، تسخیری و رضایی و همچنین نمایندگانی از سازمان بورس، وزارت امور اقصادی و دارایی، دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و نماینده تشکل کارفرمایی پیمانکاران برگزار شد و موضوع امکان سنجی فقهی انتشار اسناد خزانه اسلامی در فرض حفظ قدرت خرید اسناد از تاریخ انتشار تا سررسید بررسی گردید.

در نهایت کمیته فقهی، نظر مثبت خود را مبنی بر عدم اشکال شرعی حفظ قدرت خرید اسناد خزانه اسلامی تا تاریخ سررسید توسط دولت اعلام نمود.

صورتجلسه کمیته فقهی حاوی این مطلب است که هرنوعافزایش بدهی در مقابل افزایش مدت بدهی، ربا است ولی اگر بدهکار از جانب خودش و بدون تعهد، بابت تاخیر تسویه حساب یا هر انگیزه دیگری، مبلغی را اضافه نماید، نه تنها ربا نیست، بلکه مستحب است. لذا دولت می تواند با اختیار خود، قدرت خرید اسناد خزانه اسلامی را تا پایان سررسید آن حفط نماید و این موضوع از نظر فقهی صحیح است.

بدین ترتیب با توجه به قول مساعد وزیر محترم اقتصاد در شصت و سومین جلسه شورای گفتگو مبتنی بر حل مشکل پیمانکاران در صورت عدم وجود اشکال شرعی موضوع، پیمانکاران طلبکار ازدولت می توانند امیدوار باشند که به زودی شرایط قانونی حفظ قدرت خرید اسناد خزانه اسلامی تا تاریخ سررسید از سوی دولت برای ایشان فراهم شود.

متن کامل صورتجلسه کمیته فقهی نیز جهت استحضار در انتهای خبر قابل دریافت می باشد.

خواندن 1065 دفعه

جستجو در سایت