پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی لزوم اخذ و ارائه مفاصا حساب بیمه تأمین اجتماعی جهت تمدید کارت بازرگانی

حسب اعتراض فعالان اقتصادی به مطالبه مفاصا حساب‌ پرداخت‌ حق‌‌بیمه‌ از متقاضیان تمدید کارت بازرگانی و نیز لزوم ارائه تعهد حسابرسی توسط ایشان به سازمان تأمین اجتماعی جهت دریافت مفاصا حساب، دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اقدام به برگزاری نشست کارشناسی دوم در تاریخ 95/09/30 نمود.

در ادامه روند بررسی لزوم اخذ و ارائه مفاصا حساب بیمه تأمین اجتماعی جهت تمدید کارت بازرگانی، روز سه شنبه 30 آذر 95، نشست کارشناسی با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان تأمین اجتماعی در دبیرخانه شورای گفت‌وگو برگزارگردید.

در این جلسه که با مدیریت چاغروند مدیر پژوهشی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی برگزارشد. نماینده حاضر از سازمان تأمین اجتماعی توضیح داده که اخذ مفاصا حساب از متقاضیان تمدید کارت بازرگانی به موجب ماده 37 قانون تأمین اجتماعی و با توجه به قسمت اخیر آن است که عبارت سایر مراجع را ذکر نموده است. و ایشان در پاسخ به علت اخذ تعهدنامه از اشخاص در قبال صدور گواهی، چنین بیان نمودند که به موجب تبصره 2 بند 4 دستور اداری شماره 5020/93/2481 مورخ 1393/04/03 سازمان تأمین اجتماعی، چنین تعهدی توسط شعب سازمان اخذ نمی شود. تبصره مذبور میگوید: از تاریخ صدور این دستور اداری، شعب تأمین اجتماعی مجاز به الزام کارفرمایان به ارائه اظهارنامه مالیاتی، تراز چهارستونی (قبل از بستن حساب ها)، روزنامه رسمی و آخرین تغییرات ثبت شرکت، مشخصات دفاتر پلمپ شده و ثبت درخواست مربوطه در موسسه حسابرسی به هنگام صدور گواهی جهت صدور و یا تمدید کارت بازرگانی نمی باشند.

این در حالی بود که سایر حضار در جلسه از بخش خصوصی اذعان داشتند که علی رغم وجود این دستور اداری، بسیاری از اشخاص توسط شعب تأمین اجتماعی ملزم به ارائه این تعهد نامه می شوند و نمونه هایی از این اشخاص توسط مشاورین دبیرخانه و نماینده اتاق تهران ارائه شدند.

در ادامه جلسه به نماینده سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد شد که در متن دستور اداری مذکور تصریح گردد که لزومی به اخذ تعهدنامه توسط شعب وجود ندارد اما ایشان با اتکا به همان متن تبصره 2، این تغییر و تصریح را ضروری ندانسته و این پیشنهاد را نپذیرفتند.

همچنین ایشان از راه اندازی سامانه آنلاین استعلام توسط اتاق های بازرگانی و صدور مفاصا حساب برای متقاضیان تمدید کارت بازرگانی توسط سازمان تأمین اجتماعی، طی ماه آینده خبر دادند و اظهار داشتند که اساسا با راه اندازی این سامانه موضوع تعهدنامه به خودی خود حذف می گردد.

در پایان پیشنهاد دیگری مورد بررسی قرار گرفت و آن این بود که موضوع عدم لزوم اخذ تعهدنامه به موجب تبصره 2 بند 4 دستور اداری شماره 5020/93/2481 مورخ 1393/04/03 در فرم های استعلام اتاق ها تصریح گردد و به اتاق های بازرگانی سراسر کشور ابلاغ گردد، که این پیشنهاد درحال بررسی در دبیرخانه می باشد.

خواندن 2999 دفعه

جستجو در سایت