جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اجرای اقتصاد مقاومتی منوط به همدلی و تعامل در کل نظام است

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در پنجاه و هشتمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کشور تاکید کرد: مسئله امروز اقتصاد کشور تنها با همت دولت حل نمی شود؛ تلاش و همدلی همه ارکان نظام و حاکمیت در کنار بخش خصوصی از نیازهای رسیدن به توسعه مستمر اقتصادی به شمار می آید

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، محسن جلال پور، دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در اولین نشست شورای گفت وگو در سال 95 که با موضوع اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی برگزار شد، تاکید کرد: در اجرای این سیاست ها علاوه بر تلاش ها و برنامه ریزی های دولت تفاهم و یکپارچگی کل نظام، ضروری است.

بر اساس اظهارات وی مقرر شده که در سال جدید، در هریک از جلسات شورای گفت وگو یکی از بندهای سیاست های ابلاغی بررسی شود. جلالپور همچنین با بیان اینکه امروز (30 فروردین ماه) بندهای اجرایی سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به وزارتخانه های مربوطه ابلاغ شده است، گفت: در طول یک ماه گذشته جلسات متعددی با موضوع بررسی راه های اجرایی ساختن سیاست های اقتصاد مقاومتی بین بخش خصوصی ودولت برگزار شده که خوشبختانه تاثیرات قابل توجهی به دنبال داشته است.

دبیر شورای گفت و گو در پایان به تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم اجرای این سیاست ها و نامگذاری سال 95 به عنوان اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عملف اشاره و یادآور شد: در سال جاری باید روی عملیاتی کردن این سیاست ها تمرکز جدی داشته باشیم. امیدواریم با حضور مجلس دهم، همراهی کافی ولازم را از جانب آنها داشته باشیم.

در این نشست گزارشی از عملکرد شورای گفت و گوی استان بوشهر از سوی سالاری، استاندار و شریف پور بوشهری، رئیس اتاق این استان ارائه شد.

طبق این گزارش، مباحث مربوط به بازرگانی و کشاورزی، به عنوان مهم ترین مسائل در جلسات شورای گفت وگوی استان مطرح شده که از این بین سوء مدیریت در گمرکات منطقه بیشترین انتقادها را در بین فعالان اقتصادی استان به دنبال داشته است.

گفتنی است شرایط نگهداری و آبیاری نخلستان ها در استان بوشهر مسئله دیگری بود که مورد انتقاد فعالان این بخش قرار گرفته، چراکه تنها میزان آب لازم برای آبیاری نخل ها به دلیل سنتی بودن آن 3 تا 4 برابر ارزش سودی است که کشاورز از فروش خرمای خود به دست می آورد.

طبق گفته های شریف پور بوشهری در نشست های شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در استان بوشهر تا کنون 84 مصوبه به عنوان خروجی به دست آمده که از این بین 63 مورد اقدام شده و 21 مورد در دست اجراست.

برقراری روابط کارگزاری با بانکهای کوچک خارجی

علی طیب نیا، وزیر اقتصاد با بیان اینکه روابط کارگزاری بانکی با بانکهای کوچک خارجی برقرار شده است، اعلام کرد: برخی بانکهای بزرگ خارجی همچنان از این اتصال هراس دارند که با گفتگو برطرف خواهد شد. این موضوع کاملا طبیعی است و باید سعی کنیم با تعامل زمینه را برای برقراری روابط با بانک های بزرگ بین المللی فراهم سازیم.

وی ضمن انتقاد از هیاهوی رسانه ها درباره ماجرای سوئیف، عنوان کرد: امروز تمامی بانکهای ایران به شبکه سوئیفت متصل هستند و می توانند پیامهای خود را ارسال کنند و ما در دولت علت هیاهوی برخی رسانه ها را در مورد سوئیفت نمی فهمیم.

بر اساس اظهارات این مقام مسئول امروز بانکها به سادگی می توانند از سوئیفت استفاده کنند، ضمن اینکه روابط کارگزاری بانکی ایران با بانکهای کوچک خارجی برقرار شده است ولی برخی بانکهای بزرگ همچنان از این اتصال هراس دارند که با گفتگو برطرف خواهد شد.

وی در ادامه به ضرورت نهایی شدن برجام درسال گذشته اشاره و یادآور شد: با اجرایی شدن برجام و رفع تحریمها، ۷۰۰ هزار بشکه به صادرات روزانه نفت اضافه شد، این در شرایطی است که براساس مرحله دوم تحریمهای آمریكا، قرار بود یک میلیون بشكه دیگر از صادرات نفت ایران كاسته شود كه با اجرای آن، صادرات نفت به صفر می رسید.

رئیس شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه متوسط رشد اقتصادی کشور در ۳۶ سال گذشته ۳.۲ درصد بوده که با توجه به رشد جمعیت، دیگر این میزان رشد پاسخگو نیست، اظهارداشت: البته نرخهای رشد اقتصادی در مقایسه با بسیاری از کشورها نوسانهای بسیار زیادی داشته و با وجود اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد رشد های اقتصادی در دنیا ناشی از بهره وری است اما بخش عمده رشد اقتصادی در ایران ناشی از سرمایه گذاری و رشد فیزیکی بوده است.

به گفته طیب نیا، اقتصاد مقاومتی از درون سرچشمه می گیرد و با استفاده از دانش و فناوری روز، زمینه برای افزایش بهره وری فراهم می شود، ضمن اینکه اقتصاد مقاومتی برون زا و درون گرا بوده و این ویژگی در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری به صراحت بیان شده است. در همین حال اقتصاد مقاومتی سیاستهایی است که برای همه دورانها -چه تحریم و چه پساتحریم - زمینه های رشد پایدار را فراهم خواهد کرد.

این عضو کابینه دولت در بخش دیگری از سخنان خود برنامه های مربوط به سال جدید را در قالب 12 محور عنوان کرد که بر اساس آنها باید منابع ناشی از تولید و صادرات نفت به بخش خصوصی هدایت شده و در زمینه های دارای مزیت سرمایه گذاری گردد.

طیب نیا همچنین کاهش تعداد مجوزها را از اولویت های دولت یازدهم برشمرد و گفت: سال گذشته از 2 هزار مجوز شناسایی شده تنها 400 مورد به صورت داوطلبانه توسط برخی دستگاه ها لغو شد؛ حرکت خوبی بود که صورت گرفت ولی تعداد مجوزهای باقی مانده همچنان بالاست.

رئیس شورای گفت و گو در پایان از امضای موافقت نامه هایی با ژاپن و کره به ترتیب برابر با 10 میلیارد دلار و 13 میلیارد یورو خبر داد.

ایجاد ۸۰۰ هزار شغل در سال ۹۵

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیز با حضور در این نشست اجماع در مسائل را از واجبات توسعه یافتگی عنوان کرد و گفت: هیچ کشوری بدون صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی به توسعه دست نمی یابد. از طرفی هیچ کشوری بدون اجماع بر سر برنامه‌های ملی خود وارد مسیر توسعه و رشد اقتصادی نخواهد شد.

وی افزود: اگر روند عقلانیت و مدارای اجتماعی شکل نگیرد، برنامه‌های توسعه موفق نمی‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نیاز به ذهنیت مشترک برای برنامه‌های ملی داریم، تاکید کرد: هدفمند کردن یارانه‌ها به عنوان یک برنامه ملی که مورد اجماع بزرگان جهان قرار گرفته است، باید مورد اتفاق‌نظر همه مسئولان و آحاد جامعه باشد، زیرا اگر اجماع نداشته باشیم، نمی‌توانیم برنامه حذف یارانه اقشار ثروتمند را اجرایی کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به مصوبه مجلس برای حذف یارانه برخی اقشار، تشریح کرد: فکر می‌کنم با تصمیم مجلس بتوانیم از پول‌های آزادشده در راستای حمایت از تولید استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین استراتژی ما در حوزه اشتغال، حفظ اشتغال موجود است، عنوان کرد: بر اساس آمارهای موجود با همین اقداماتی که انجام شد، تاکنون از ریزش 300 هزار شغل جلوگیری کردیم و این نشان می‌دهد که همه اقدامات با پول انجام نمی‌شود، بلکه بسیاری از آنها مسائل مدیریتی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با تاکید براین نکته که سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ، اشتغال زیادی ایجاد نمی کند، افزود: سرمایه‌گذاری در فعال شدن بنگاه‌های کوچک و متوسط که سرمایه کم‌تر و اشتغال بیش‌تر دارد، از برنامه‌های دولت و وزارتخانه است. در این راستا برنامه امسال ما ایجاد 800 هزار شغل جدید است.

۴۱۵ هزار شغل در بخش صنعت از دست رفت

در ادامه نوبت به بخش خصوصی رسید و عبدالوهاب سهل آبادی دبیر شورای گفت و گوی اصفهان از دست رفتن ۴۱۵ هزار شغل در بخش صنعت را موضوعی ناراحت کننده خواند و خواستار پیگیری وعده بخشودگی جریمه‌های مالیاتی و حل مشکلات بنگاه‌های کوچک شد.

این فعال اقتصادی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، با طرح این سوال که چند درصد از قانون رفع موانع تولید تاکنون اجرایی شده است، اظهار داشت: در این مدت 415 هزار شغل در بخش صنعت از دست رفته است.

وی افزود: آقای وزیر اقتصاد می‌گوید برای بخشودگی جرایم مالیاتی کمک می‌کنیم، اما این وعده‌ها عملی نمی‌شود و مدیران کل استان‌ها به آن عمل نمی‌کنند.

سهل آبادی خطاب به طیب نیا گفت:‌ بانک‌ها خون ما را مکیده‌اند. ربا و بهره مرکب در بانک‌ها گرفته می‌شود. آقای دکتر فکری برای جریمه‌های دیرکرد بانک‌ها کنید.

وی تصریح کرد: شما با بنگاه‌های کوچکی که 95 درصد اشتغال را به دوش می‌کشند و مشکلات متعددی دارند، سروکار دارید، باید برای آنها فکر کنید. یکی از تولیدکنندگان که روزگاری هزار و 400 کارگر داشت، مدتی پیش مرد، اما پول کفنش را اطرافیانش دادند. مشکلات تولید این‌قدر زیاد است.

بر اساس اظهارات ایشان سهم ما از کل صادرات در دنیا 41 صدم درصد است که از این میزان 38 صدم آن به فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد. اینکه می‌گوییم گشایش‌های بانکی خارجی در حال انجام است، لطفا برای گشایش‌های داخلی هم کاری کنید.

دولت از کلی گویی اجتناب کند

احمد پورفلاح، عضو شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی از دولت خواست که نسبت به اقتصاد مقاومتی، کاربردی تر عمل کند. وی همچنین از فرصت حضور ربیعی در این جلسه استفاده کرد و بازنگری قانون کار را ضروری دانست. به اعتقاد این فعال اقتصادی که در پایان سال 94 موفق به دریافت نشان کارآفرین برتر از رئیس جمهور ایتالیا شد، تا امروز هیچ دولتی جرأت نکرده است اقدام به بازنگری در قانون کار کند.

وی دولت را از کلی گویی در اجرای قانون اقتصاد مقاومتی و فراهم کردن زمینه ها برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت برحذر کرد و افزود: ایران دچار مشکلات زیرساختی است که بدون این مسائل با بی برنامگی و کلی گویی حل نخواهد شد.

منتشرشده در اخبار شورای گفتگو
خواندن 589 دفعه

جستجو در سایت