چاپ کردن این صفحه

کارگروه بررسی مشکلات صادرات به کشورهای حوزه CIS با حضور نمایندگان اتاق های مشترک

جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور نمایندگانی از اتاق های مشترک ایران و آذربایجان، ایران و اوکراین و ایران و ارمنستان سه شنبه 23 آبان ماه در اتاق ایران برگزار گردید.

در ابتدای جلسه علی چاغروند، مدیر پژوهشی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی توضیحاتی در خصوص مشکلات صادرات به کشورهای حوزه CIS ارائه کردند. ایشان مجددا تاکید کردند که با توجه به اهمیت موضوع صادرات، و به خصوص صادرات به کشورهای حوزه CIS این مورد در دستور کار جلسه آتی شورای گفتگو قرار گرفته است.

در ادامه آقایان ناربه نظریان و ادیک وارطانیان نمایندگان اتاق مشترک ایران و ارمنستان، به مشکلاتی از قبیل عدم اجازه گمرک برای خروج کالاهای خارجی مانند استیل و همچنین مشکلات خروج ارز از کشور اشاره کردند و ضمنا پیشنهاد کردند مراودات بانکی بین ایران و ارمنستان جهت حذف واسطه ها تسهیل شود.

آقای حبیبی نماینده اتاق ایران و اکراین در ادامه بحث تاکید کردند که باید بین دولت و بخش خصوصی برنامه جامعی جهت حل مشکلات صادراتی وجود داشته باشد. ایشان همچنین به وجود مشکلاتی از قبیل عدم وجود نمایشگاه های تخصصی کافی برای معرفی کالاهای ایرانی و عدم وجود آموزش های لازم برای تولید محصولات کشاورزی جهت عرضه در بازارهای بین المللی اشاره کردند. حبیبی در ادامه با مطرح کردن این سوال که "جایگاه دولت در بازاریابی بین المللی کجاست؟" به مشکلاتی در رابطه با رایزنان بازرگانی از قبیل عدم دسترسی آسان به آنها در کشورهای مختلف اشاره کرد. وی پیشنهاد داد جهت ایجاد مدیریت جامع در بخش صادرات کشور، باید صادرکنندگان خرد در قالب اتحادیه های مختلف تجمیع گردند و دولت از آنها حمایت کرده و بر آنها نظارت داشته باشد. حبیبی در ادامه پیشنهاداتشان، در رابطه با حل مشکلات صادراتی به کشورهای حوزه CIS گفتند بهتر است یارانه صادراتی از مستقیم به غیر مستقیم تبدیل شود به این معنی که بجای اینکه یارانه به فرد پرداخت شود به هلدینگ ها پرداخت شود. ایشان ضمنا پیشنهاد کردند به جهت کاهش هزینه های حمل و نقل که تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده کالا دارد باید تعرفه کریدور جنوب به غرب(از هند تا اروپای شرقی) نیز کاهش یابد.

آقای فریدون کوصدقی نماینده اتاق مشترک ایران و آذربایجان ضمن تاکید بر لزوم ایجاد یک دیپلماسی اقتصادی یکپارچه در جهت افزایش بازده اقتصادی بین ایران و کشورهای حوزه CIS گفتند موردی که در سفارت ها باید مرتفع گردد مشکل عدم هماهنگی بین معاونین اقتصادی سفارت، با رایزنان بازرگانی است. ایشان پیشنهاد کردند، برای افزایش استقلال رایزنان بازرگانی، بجای گذرنامه خدمت، گذرنامه سیاسی به آنها داده شود و رایزن بازرگانی زیرمجموعه وزارت خارجه شود. وی در ادامه به مشکلات مربوط به صدور روادید جهت ورود به کشور روسیه اشاره کرد و پیشنهاد کرد برای حل این مشکل باید بین دولت های ایران و روسیه توافق نامه ای امضاء شود که در صورت وجود معرفی نامه اتاق های بازرگانی دوطرف، بی قید و شرط ویزا صادر شود. کوصدقی عدم وجود استانداردهای بین المللی برای کالاهای صادراتی بخصوص به کشور روسیه را از دیگر مشکلات برشمردند و اضافه کردند باید قوانین استاندارد کشور، از طریق سازمانهای بین المللی استاندارد، با استانداردهای روسیه همسان سازی شود. ایشان در ادامه پیشنهاداتی از قبیل ایجاد رو رو در دریای خزر جهت جلوگیری از صف های طولانی در مرزهای زمینی و همچنین ایجاد رو رو ریلی و کامیونی، مجهز نمودن بنادر ایرانی دریای خزر به آبخور 20 متری، تلاش گمرکات کشور جهت اخذ معافیت های ترجیحی گمرکی بین ایران و روسیه و عضویت ایران در اتحادیه های گمرکی منطقه ای و جهانی مانند اورآسیا و شانگهای، برقراری بیمه اعتباری برای قراردادهای بین تجار ایرانی و CIS توسط صندوق ضمانت صادرات ایران، ایجاد صندوق مشترک بین دولت های ایران و روسیه جهت ارائه تسهیلات کم بهره، ایجاد هاب عرضه کالاهای ایرانی در منطقه را مطرح کردند.

در نهایت مقرر گردید بعد از بررسی و کارشناسی مشکلات و پیشنهادات مطرح شده توسط فعالین بخش خصوصی، این پیشنهادات جهت طرح در صحن اصلی شورای گفتگو اولویت بندی شده و در قالب یک دستور جلسه مدون، طرح گردد.

خواندن 1656 دفعه