چاپ کردن این صفحه

بررسی مسائل و مشکلات مطرح شده توسط فعالین اقتصادی در ارتباط با صندوق ضمانت صادرات ایران

کارگروه کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع" بررسی مسائل و مشکلات مطرح شده توسط فعالین اقتصادی در ارتباط با صندوق ضمانت صادرات ایران" در تاریخ 1396/07/04 در اتاق ایران برگزار گردید.

جلسه با ارائه گزارشی توسط علی چاغروند، مدیر پژوهشی شورای گفتگو در اتباط با مشکلات و مسائل مطرح شده توسط فعالین اقتصادی نسبت به مسائل و مشکلات مرتبط با ارائه خدمات توسط صندوق ضمانت صادرات ایران آغاز شد.

در ابتدای جلسه محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ضمن تاکید بر افزایش سرمایه صندوق در سال های اخیر، بر عدم کفایت سرمایه صندوق اشاره داشتند و تاکیدکردند که این سرمایه همچنان با استاندارد های بین المللی فاصله داشته و باید برای ارائه خدمت رسانی به صادرکنندگان بیش از پیش افزایش یابد. همچنین ایشان طولانی بودن پروسه اعتبار سنجی در صندوق را به عنوان یکی دیگر از مشکلات صندوق بیان کردند. ایشان همچنین پیشنهاد استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی، برای افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات را مطرح کردند و افزودند که این موضوع قابلیت مطرح شدن و پیگیری از طریق جلسات شورای گفتگو را دارا می باشد.

ایشان در ادامه صحبت های خود خواستار تحت پوشش قرار دادن واردات موقت، توسط صندوق ضمانت صادرات شدند.

در ادامه محمد باقر مجتبایی مشاورعالی برنامه ریزی و اقتصادی اتاق اصناف ایران بر حمایت از شرکت های کوچک و متوسط در سیسات های کلان کشور، و به خصوص سیاست های صادراتی، تاکیدکردند. همچنین ایشان نیز خواستار بررسی و اصلاح مکانیزم‌های اعتبارسنجی مرتبط با صادرکنندگان شدند. مجتبایی همچنین بر لزوم اطلاع رسانی گسترده تر خدمات صندوق، به صادرکنندگان اشاره کردند.

در ادامه سیدکمال سیدعلی "مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران"با بیان تاریخچه مختصری از نحوه شکل گیری صندوق، اظهار داشتند: در حال حاضر بسیاری از صادرکنندگان به دلایل مختلف تمایلی به استفاده از خدمات صندوق نشان نمی‌دهند که این خود یکی از مشکلاتی است که باید به آن توجه ویژه شود.

ایشان افزودند: با توجه به افزایش پوشش صندوق طی سال‌های اخیر روند پرداخت خسارت توسط صندوق، یک روند کاهشی داشته است.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران همچنین به این نکته اشاره کردند که در صورت افزایش سرمایه صندوق، می توان خدمات گسترده تری به صادرگنندگان ارائه کرد و سقف پوشش به ازای هر صادر کننده را نیز افزایش داد که این موضوع می تواند در کنار برطرف شدن مشکلات دیگر در بخش صادرات، کمک شایانی به توسعه صادرات غیر نفتی کشور داشته باشد.

ایشان در رابطه با مشکل مطرح شده مرتبط با عدم اطلاع رسانی خدمات صندوق در نقاط مختلف کشور، گزارش کوتاهی از بازاریابی های انجام شده توسط صندوق ارائه کردند.

آقای سیدعلی در مورد اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خدمات صندوق نیز به این نکته اشاره کردند که پیشنهاد حذف مالیات بر ارزش افزوده در قالب لایحه ای به مجلس شورای اسلامی ارسال شده و در حال پیگیری است.

وی همچنین در مورد تحت پوشش قرار گرفتن واردات موقت توسط صندوق ضمانت صادرات، موافقت خود را با این موضوع، در صورت برطرف شدن موانع گمرکی اعلام کردند.

در پایان با توجه به مباحث مطروحه مقرر گردید مشکلات مربوط به صندوق ضمانت صادرات ایران، در دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی بررسی، و موضوع جهت طرح در صحن اصلی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تکمیل و آماده گردد.

خواندن 1026 دفعه